Vaarvakantie met motorjacht Corona

Zaterdag 8 augustus vertrokken wij met De Corona vanuit Cuijk voor een vaartrip van 3
weken.
Varen met een boot genaamd Corona is wel bijzonder in deze tijd en we hebben ook heel
veel leuke reacties gehad onderweg.
Complimenten voor de schoonmakers. De boot was mooi schoon, bedden opgemaakt en
het technische deel goed verzorgd.
Via Maas-Waal kanaal en Waal richting Druten. In Druten is een leuk haventje. Nadeel is
dat het direct aan de Waal ligt dus nogal wat onrust in de haven van de beroepsvaart die
langs vaart. We hebben het die dag erg warm gehad. Gelukkig heerlijk kunnen zwemmen
in de haven van Druten.

Zondag vertrokken naar Wijk bij Duurstede. Deze haven van W.S.V Rijn en Lek kennen
we inmiddels goed. Alles tot in de puntjes verzorgd en zeer vriendelijke havenmeesters
die hier op vrijwillige basis werken. Wijk bij Duurstede is een leuke plaats en je kunt er
fantastische fietstochten maken. Dit keer niet gedaan vanwege het warme weer. Veel gezwommen.

Maandag de Lek verder opgevaren en overnacht in een hele kleine haven Stichting Hevea
Haven in Doorwerth-Heveadorp. Direct gelegen achter de sluis bij Driel.
Hier heb je dichtbij kasteel Doorwerth en verder kun je fantastisch wandelen op een hoog
plateau met uitzicht over de rivier en de omliggende dorpen. Arnhem is dichtbij en op de
fiets makkelijk te doen.

Dinsdag de rivier gevolgd, Beneden Rijn en daarna de IJssel op. Heerlijk om de IJssel
stroomafwaarts te varen. We waren dan ook zeer snel in Zutphen waar we de boot hebben
aangemeerd in de Marshaven. Voordeel, lekker ruime plaatsen en je kunt hier ook
zwemmen. Zutphen heeft nog 2 andere mogelijkheden om aan te meren dichter bij het
centrum.
Zutphen verkend, zeer mooie Hanzestad, en heerlijk gegeten bij Vaticano.

Woensdag op naar Hattem. Via Deventer, Olst en Wijhe naar de IJsseldelta Marina Hattem.
Mooie jachthaven direct aan het dorpje. Je steekt de weg over en bent in het prachtige
centrum waar je heerlijk kunt eten.
Hier 2 nachten gebleven.

Donderdag fietstocht gemaakt naar Zwolle en diverse plekjes bezocht. Gegeten in de
Hofstadvilla bij het Maagjes Bolwerk. Hier is ook een schitterende haven maar deze keer
hebben we hier niet aangelegd.

Vrijdag weer vertrokken naar Blokzijl. Blokzijl heeft veel herinneringen voor mijn man Jaap omdat hij hier vroeger vaak logeerde bij zijn opa en oma.

Van Hattem gevaren naar Hasselt en daar aangelegd om een kopje koffie/thee te drinken.
Al deze plaatsjes langs de IJssel zijn zeer de moeite waard om te bezichtigen.
Via Hasselt, Zwartsluis, Genemuiden, het Zwarte Water, Vollenhove naar Blokzijl.
Het is een soort van thuiskomen. Jaap is gaan vissen en ’s avonds hebben we heerlijk onze
eigen gevangen visjes gegeten. Hoe romantisch wil je het hebben.

Zaterdag een fietstocht door Nationaal park De Weerribben. Prachtig om door deze waterrijke
natuur te fietsen.

Zondag vertrek uit Blokzijl en via Muggenbeet naar het Steenwijkerdiep. Gezien de warmte
een mooi plekje gevonden in de schaduw om aan te meren en hier de nacht doorgebracht.
Jaap is gaan vissen en ik heb een fietstocht gemaakt naar Steenwijk.

Maandag ging de reis weer verder. Terug naar Muggenbeet, over het Giethoornsemeer
door de Walengracht naar De Beulakker. Zo bijzonder mooi! Dan via de Belterwijde door
de Beukersgracht naar het Meppelerdiep. Overnacht in Meppel in de haven van de Gemeente
Meppel. Fietstochtje gemaakt door Meppel en omgeving en water getankt.

Dinsdag op naar Hoogeveen. Dit jaar hebben we gekozen om via de kanalen in Oost Overijssel en Twenthe richting Zuiden te gaan. Op zich was het leuk, zeker met de brugwachters die meestal verantwoordelijk waren voor 2 tot 3 bruggen. Ze maken de brug voor je open, sluiten de brug weer en springen op de fiets naar de volgende brug. Zo blijven ze wel in conditie. Soms was het wat eentonig. Lange rechte kanalen met hier en daar een heel mooi stukje. Overnacht in Hoogeveen en ook hier de plaats verkend per fiets. Heerlijk om de fietsen op de boot te hebben.

Woensdag koersen we naar Coevorden. Het was een lange en warme tocht. Iets te lang
voor het leuke. Meestal varen we een uurtje of 4 maar nu hebben we tot ver in de middag
gevaren. Coevorden is een leuk stadje met een rijke historie. We blijven hier nog een extra
dag zodat we een flinke fietstocht kunnen maken.
’s Avonds heerlijk gedineerd in kasteel Coevorden. We kregen ook een plattegrond mee
voor onze fietstocht voor de volgende dag.

Donderdag fietsen op de grens van Nederland en Duitsland. Schoonebeek met z’n jaknikkers.
De Nederlandse jaknikkers worden niet meer gebruikt. De Duitse stonden nog
volop de knikken.

Vrijdag afgesproken met vrienden in Aadorp. Via 13 bruggen komen we aan in Aadorp en
worden we hartelijk verwelkomd en goed verwend door onze vrienden.

Zaterdag via zijtak Twenthe kanaal naar het Twenthe kanaal. Aangemeerd in Almen.
Dit is een zeer klein haventje direct aan het Twenthe kanaal. Mooi plekje alleen het water
in de haven zag er niet zo fris uit. Veel rommel. Jammer.

Zondag fietstocht gemaakt in de omgeving en geluncht in Zutphen. Alvast de sluis bekeken
in Eefde. Hier zijn nogal wat werkzaamheden aan de gang voor een nieuwe 2e sluis.

Maandag op naar de sluis in Eefde. We gingen 6.50 meter zakken. Heel fijn dat er meebewegende
blokken zijn in de sluis. Echter, ze liggen zover van elkaar dat je alleen op je
middenbolder kunt vastmaken. Gelukkig hebben we inmiddels veel ervaring in sluizen en
hanteren we een vaste procedure die voor ons goed werkt.
Via de IJssel naar Doesburg.
Stukje van 20 km stroomopwaarts gaat stukken minder snel natuurlijk dan stroomafwaarts.
Mooi plekje gevonden in de Turfhaven van Doesburg. ’s Avonds vrienden op bezoek
gehad. Helaas hadden we geen op/af stapje bij ons maar de buren boden uitkomst.
We konden een trapje lenen zodat onze vrienden makkelijk aan boord konden komen.

Dinsdag Ons plan is om in Doesburg te blijven en een dagje te gaan fietsen. Echter, voor
woensdag wordt heel slecht weer voorspeld en we naderen ook het einde van onze vakantie.
Uiteindelijk besluiten we om te vertrekken. IJssel verder afvaren, via Pannerdensch
Kanaal naar Bijlandsch Kanaal. In Tolkamer kennen we een jachthaven waar we altijd wel
een plekje kunnen krijgen. Ook deze keer zijn we welkom en we besluiten om maar tot
vrijdag te blijven. Van Tolkamer naar Cuijk is zo’n 3 uur varen.
We hebben de boot extra stevig vastgemaakt en aan de achterkant nog twee bolders
aangebracht. Zo, ons kan niets meer gebeuren!
Vanuit de haven kun je zo naar de Kade lopen en daar is het altijd een leuke drukte.
In de nacht ging het er heftig aan toe. Alles heel kunnen houden.

Woensdag veel in de boot gezeten en gelezen. Tussen de buien door naar de Kade gelopen en wat gegeten en gedronken.

Donderdag flinke fietstocht gemaakt en alle historische plekjes in de omgeving opgezocht.
Bijzonder interessante omgeving met een zeer oude historie.
Ook nog in Emmerich geweest per fiets en ’s avonds een dineetje in een lief klein restaurant
aan het Bylandsch Kanaal. Hier nog gesproken met ‘echte’ schippers. Was een leuke
ontmoeting.

Vrijdag opmaken voor vertrek en spullen in pakken. Terugreis verliep voorspoedig en
rond 13.00 uur kwamen we aan in Cuijk.
Het waren 3 prachtige weken. Paul, Jolanda e.a. dank voor jullie goede zorgen voor ons
en voor de boot. Het is heerlijk dat je met een betrouwbare boot op stap kunt.
Graag tot de volgende reis.