Vaarroute Boreas MK1250 zomer 2020, 10-07-2020 t/m 18-07-2020

Vaarroute per dag:

Dag 1: vrijdag 10-07-2020

• Vanuit HM Yachtrental rechtsaf de maas op richting Cuijk/Gennep
  • Na enkele honderden meters linksaf het Maas-Waalkanaal op richting Nijmegen
  • Sluis nabij sluiscomplex Heumen was open
  • Doorvaren tot aan sluis Weurt nabij Nijmegen (net van tevoren even contact opgenomen met de sluiswachter)
  • Na het schutten van de sluis, rechtsaf de Waal op richting Nijmegen waalkade/Duitsland
  • T.h.v. Millingen aan de Rijn, linksaf het Pannerdensch kanaal op
  • Het Pannerdensch kanaal gaat automatisch over in de Nederrijn
  • T.h.v. Huissen/Arnhem rechts af de Ijssel opvaren
  • In passantenhaven Doesburg hebben we overnacht (van tevoren gemeld bij havenmeester ivm beschikbare ruimte)

Dag 2: zaterdag 11-07-2020

• We gaan wat later gaan varen i.v.m. een wandeling in het mooie Hanzestadje Doesburg

• Vanuit Doesburg de Ijssel op richting Zutphen. In Zutphen hebben we overnacht in de Noorderhaven. Je hebt er namelijk twee jachthavens: jachthaven Zutphen (deze was vol toen) en Noorderhaven. Noorderhaven is vrij nieuw aangelegd
  • Let wel op met invaren Noorderhaven i.v.m. de vrij sterke stroming aldaar
  • ’s Avonds hebben we de mooie Hanzestad Zutphen verkend

Dag 3: zondag 12-07-2020

• Vanuit Zutphen hebben we de Ijssel weer vervolgd richting Deventer en Zwolle, wat ook einddoel is die dag
  • Om in het centrum van Zwolle te komen ga je net onder autowegviaduct van A-50, rechtsaf richting Zwolle via het Zwolle-Ijsselkanaal. Hier heb je direct de Spooldersluis, ook hier netjes telefonisch aangemeld bij de sluiswachter
  • Via het Zwolle-Ijjselkanaal ga je rechtsaf om via het Zwarte water richting Zwolle-centrum te varen
  • De bruggen die je passeert worden bediend door de sluiswachter van de Spooldersluis, hiermee telefonisch contact houden
  • T.h.v. het stadsstrand Zwolle is er voldoende gelegenheid aan steigers om aan te meren, wij lagen aan een steiger richting de vispoortbrug. Stroomaansluiting aanwezig te bedienen via app aanuit.net en net toiletgebouw in directe omgeving van stadsstrand, alleen toegankelijk voor passanten. Centrum van Zwolle is erg mooi om te bekijken en dicht bij de boot

Dag 4: maandag 13-07-2020

• Via de bruggen van het Zwarte Water en vervolgens linksaf het Zwolle-Ijsselkanaal koers gezet richting de Spooldersluis, na het schutten rechtsaf de Ijssel op richting Kampen

• T.h.v. Kamperveen hebben we de Scheeresluis genomen richting Dronten, via het Reevediep
  • I.v.m. de beperkte doorgang hebben we de beugel en de kap van de Boreas laten zakken om onder de viaducten te kunnen varen, dit is echt in een handomdraai te realiseren

• Bij het Revemeer aangekomen zijn we linksaf gevaren richting de Reevesluis
  • Vanuit Reevesluis het Drontermeer op richting Elburg

• Anker uitgeworpen in het Veluwemeer en gezwommen
    Bij de jachthaven van resort Zuiderzee hebben we aangemeerd om de nacht door te brengen. Het idee was om hier 2x nachten te verblijven om vervolgens pretpark Walibi Holland te bezoeken de dag erop. Echter de weersvoorspellingen waren hiervoor niet gunstig

Dag 5: Dinsdag 14-07-2020

• I.v.m. de voorspelde regen voor die dag zijn we relatief vroeg vanuit de jachthaven Zuiderzee vertrokken het Veluwemeer op richting Harderwijk
  • Via het Veluwemeer, Wolderwijd en Nuldernauw naar de Nijkerkersluis
  • Na deze sluis koers gezet via Nijkerkernauw, Eemeer, Gooimeer het Ijmeer op
  • Bij het ijmeer direct links aanhouden richting Muiden
  • Aan de voet het Muiderslot (een bezoekje waard!) ligt Jachthaven Stichting Muiden
  • In deze jachthaven verbleven we twee nachten om alsnog naar pretpark Walibi te kunnen d.m.v. gebruik te maken van een huurauto

Dag 6: Woensdag 15-07-2020

Bezoek pretpark Walibi Holland, deze dag niet gevaren

Dag 7:   Donderdag 16-07-2020

• Vanuit de Jachthaven Muiden, eerst de Groote Zeesluis Muiden doorgevaren de Vecht op
  • Bij de Spieringbrug hebben we i.v.m. de beperkte doorgang de beugel en de kap weer even moeten laten zakken om niet te hoeven wachten

• De Vecht volgen we langs pittoreske plaatsen en gebieden, zoals Weesp, Nigtevecht, Nederhorst Den Berg, Vreeland en Loenen aan de Vecht. De diverse bruggen die passeren worden geopend of we plegen een telefoontje hiervoor aan de brugwachter

• Bij Maarssen gaan we onder de ‘Op buren brug’ door, hier laten we wederom beugel en kap zakken i.v.m. de beperkte doorgang
  • Verder Utrecht in om door te varen gaat met de Boreas helaas niet, dan zul je moeten keren, vandaar dat we besluiten om hier het Amsterdam-Rijnkanaal op te gaan, linksaf richting Utrecht

• T.h.v. Nieuwegein varen we de Zuidersluis door het Merwedekanaal op tot aan de Koninginnensluis
  • Na deze sluis varen we linksaf de Lek op richting Culemborg
  • Eerst hebben we stuw- en sluizencomplex Hagestein nog te nemen alvorens we verder koers zetten
  • De bedoeling was om in Culemborg te overnachten, dat was echter niet mogelijk i.v.m. drukte
  • Besloten om aan te meren bij Camping Jachthaven te Beusichem, echter dit is vergelijking met alle andere havens geen groot succes. Ondanks dat bij het Veerhuis aldaar heerlijk kunnen eten

Dag 8:   Vrijdag 17-07-2020

• Vanuit Beusichem onze weg verder vervolgend via de Lek, tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Hier rechtsaf richting Tiel via de Marijkesluis.
  • Bij Tiel na passeren van de prins Bernardsluizen, rechtsaf de Waal op richting Gorinchem
  • Net voor Rossum, linksaf het kanaal van St. Andries op varend na eerst de Sluis van Andries gepasseerd te hebben. Het kanaal van St. Andries komt uit op de Maas, die we dan ook linksaf op varen richting Lith
  • Bij Lith passeren we de Maximasluizen en varen door naar Maasbommel
  • In Maasbommel overnachten we bij Jachthaven Hanzeland voor de laatste nacht alweer

Dag 9: Zaterdag 18-07-2020:

• Eerst nog even zwemmen in recreatiegebied de Gouden Ham vanaf de boot (anker uitgeworpen)
  • Aansluitend koers gezet linksaf de Maas op richting Cuijk
  • Bij Grave nog de laatste sluis genomen om vervolgens eind middag bij HM Yachtrental te Cuijk aan te komen om de Boreas weer heelhuids in te leveren

We hebben een geweldige vakantie gehad en ontzettend genoten van de Boreas en de gastvrijheid van HM Yachtrental.

Je hebt er geen vaarbewijs voor nodig, volg de verplichte cursus van HM Yachtrental en ga varen!